Kraty pomostowe. Rodzaje i zastosowanie.

Kraty pomostowe. Rodzaje i zastosowanie.

Produkcja części metalowych jest bardzo istotna gałęzią przemysłu metalurgicznego i elektromaszynowego. Elementy metalowe mają coraz szersze zastosowanie w różnych dziedzinach. Przede wszystkim jednak, dzięki wytrzymałości materiału, jakim jest metal są stosowane w konstrukcjach jako ciągi komunikacyjne na zewnątrz i wewnątrz. Elementami tych konstrukcji są kraty pomostowe. Istnieją dwa typy krat: zgrzewane i wyciskane.

Pierwsze wykonywane są z płaskowników nośnych, których grubość wynosi od dwóch do pięciu milimetrów, a grubość od dwudziestu pięciu do siedemdziesięciu milimetrów. Płaskowniki nośne połączone są między sobą prętami żłobionymi, których średnica wynosi sześć milimetrów. Jeśli chodzi o kraty pomostowe zgrzewane, typowa wielkość oczka wynosi trzydzieści cztery na trzydzieści osiem milimetrów. Stanowią zwykle jeden z wariantów produkcyjnych i należą do rozbudowanej oferty producenta. Dlatego też występują zwykle w różnej postaci i rozmiarach, niekoniecznie tych opisanych wyżej. Niektóre punkty produkcyjne realizują indywidualne zamówienia poszczególnych klientów. Zwykle jednak są one pokryte warstwą cynku poprzez cynkowanie ogniowe i w ten sposób chronione są przed korozją.

Na rynku dostępne są również Kraty pomostowe czarne oraz wykonane ze stali nierdzewnej i kwasoodporne. Wysokiej jakości kraty pomostowe eliminują ryzyko poślizgu, co jest niezwykle istotne z uwagi na ich zastosowanie. Są bowiem zwykle montowane jako element konstrukcyjny w dużych zakładach pracy, gdzie ciągi komunikacyjne montowane są na wysokościach lub narażone są na działanie substancji chemicznych. Muszą być więc niesamowicie wytrzymałe. Niektóre zakłady produkcyjne oferują więc produkcję niestandardowych krat pomostowych. Elementy konstrukcyjne o zmniejszonym oczku SM to kraty pomostowe Security Mesh, które w jeszcze większy sposób zapobiegają poślizgom. Obok nich istnieje jeszcze krata pomostowa o zmniejszonym oczku WBB. Występują również kraty ze specjalnymi wycięciami lub łukami, a także elementami w kształcie koła, trapezu, trójkąta i innych. Na specjalne zamówienie realizowana jest również produkcja krat przeciwpoślizgowych Serrated. Jest to krata pomostowa, która charakteryzuje się zwiększonym współczynnikiem tarcia. W ich przypadku płaskowniki posiadają specjalnie wycięte minimalne rowki, które dodatkowo zmniejszają ryzyko poślizgu. Zwykle są one stosowane w bardzo trudnych warunkach, w których możliwe jest wystąpienie śniegu i lodu oraz w różnego rodzaju zakładach przemysłowych, w których w ciągach komunikacyjnych może pojawić się smar i innego rodzaju ciecze. Te kraty pomostowe wykonywane są zarówno w procesie zgrzewania, jak i prasowania.

Kraty pomostowe prasowane, to inaczej kraty, które osiąga się w procesie wyciskania. Technologia ta polega na wprasowywaniu płaskowników nośnych i poprzecznych, dzięki czemu są one niezwykle mocno złączone i tworzą zwarty element konstrukcyjny. W taki sposób powstaje bardzo silna siatka o stabilnym połączeniu. Tak jak w przypadku krat pomostowych zgrzewanych, występują tutaj rozmiary standardowe oraz realizowane na specjalne zamówienie. Minimalna wielkość płaskownika nośnego to dwadzieścia na dwa milimetry, a maksymalny siedemdziesiąt na trzy milimetry. Kraty pomostowe z systemem Serrated mogą być wyprodukowane w tych dwóch procesach (zgrzewania i wyciskania), ale zwykle stosuje się technologię prasowania. Krata pomostowa jest elementem konstrukcyjnym ciągów komunikacyjnych, a więc kształt i forma zależą od projektu. Z krat pomostowych nie tworzy się jedynie mostów, ale także stopnie schodowe. Zwykle wszystkie są wyposażone w antypoślizgową listwę czołową. Realizowane są one również na specjalne zamówienie, dlatego ich kształt i rozmiary mogą być standardowe jak i dopasowane do indywidualnych potrzeb. Przy produkcji stopni stosuje się również obie technologie. Stopnie właściwie nie różnią się od zwykłych elementów konstrukcyjnych, ale po bokach obramowanie, dzięki któremu można je w szybki i łatwy sposób zamontować do całości konstrukcji. Ma ono zwykle postać ocynkowanej ramki z kątownika.

Niezwykle popularnym zastosowaniem krat pomostowych są wycieraczki. Ten element metalowy jest zwykle wypełnieniem większej konstrukcji. W tym przypadku również stosuje się różne technologie, zarówno zgrzewanie, jak i prasowanie. Jako wycieraczki wykorzystuje się także kraty Wema i siatki cięto-ciągnione. Rozmiar oczek jest tu całkowicie dowolny. Tak samo jak stopnie schodowe, wycieraczki są wyposażone w obramowania umożliwiającego montaż. W zależności od wymagań wycieraczki mogą być również udostępnione w specjalnej obudowie profilowanej lub skrzyni z tworzywa. Również w tym przypadku istnieją wymiary standardowe całego elementu, ale zwykle zależą one od zamówienia. Producenci metalowych elementów konstrukcyjnych zajmują się również realizacją zamówień krat profilowanych. Wyglądają one zupełnie inaczej niż zwykłe kraty pomostowe zgrzewane i prasowane. Są dostępne w różnych wariantach, ale ich zastosowanie tak naprawdę niczym się nie różni. Powszechnie wykorzystuje się je w konstrukcji ciągów komunikacyjnych i biegów schodowych. Kraty profilowane swoją nazwę zawdzięczają przekrojowi poprzecznemu w postaci tzw. C-profilu. Ich ścianki boczne posiadają otwory, dzięki którym możliwe jest skręcanie sąsiednich elementów. Zwykle istnieje również możliwość zamówienia uchwytów metalowych w różnych wariantach.

Najczęściej stosuje się uchwyt standardowy i spinający, który wykorzystuje się do łączenia krat pomostowych. Jeśli montujemy kraty pomostowe za pomocą wkrętów zwykle stosuje się uchwyt w kształcie litery M. Uchwyt hakowy z kolei ma szerokie zastosowanie w zależności od masy kraty pomostowej. Istnieją również kraty pomostowe kartonowe wykorzystywane zarówno jako element konstrukcyjny ciągów komunikacyjnych, jak i element fasady budynków, elewacji, jako siatka stropowa, podwieszany sufit oraz barierka i osłona przeciwsłoneczna. Produkcja tych krat polega na składaniu w jedno nacinanych płaskowników nośnych i poprzecznych, przy czym oba mają taką samą grubość oraz wysokość.